neděle 18. září 2016

Vstup, nebo se vrať!

Erebos - Hra, která zabíjí!


Autor: Ursula Poznanski
Originální název: Erebos

Nakladatelství: Fragment

Rok vydání: 2011; originál: 2010

Překlad: Karolína Kousalová
Počet stran: 320

K počítačovým hrám nemám zase tak daleko. Ne, rozhodně je nehraji každý den, na druhou stranu v nich čas od času dokážu najít chvilkové odreagování. Knížka je knížka, pořád jí dávám přednost, ale, jak by řekl můj přítel "I virtuální umění dokáže odvyprávět silné příběhy". A co to takhle zkombinovat? 


Toto je Erebos, vstup, nebo se vrať.

Londýnské školy jsou stejné jako ty české. Frajírci, šprti, partičky, fifleny, nemyslete si, Anglie není jiná. Studenty, kteří by si o sebe neopřeli ani kolo, ale začne spojovat tajemný balíček, jehož obsah zůstane nezasvěceným naprostou záhadou. Jedním z oněch (ne)šťastlivců je i Nick, který doufá, že se dostane na kobylku tajemnému obsahu, který mění jeho okolí k nepoznání. Z kamarádů se stávají takřka až asociálové, kteří zanedbávají školu nebo své zájmové kroužky, a z jindy pečlivých studentek se stávají unavené dívčiny, kterým by prospěla káva nebo sirky do očí.

K Nickovi se tajemný balíček nakonec dostane, ale s určitými podmínkami. S nikým o něm nehovořit, nikomu o něm neříkat, a zprovoznit jej pouze na soukromém počítači o samotě. Jedná se totiž o CD se hrou Erebos. Není třeba říkat, že i Nick jí propadne – hra na svou dobu totiž vyniká nebývalými možnostmi a hlavně úžasnou adaptabilitou. Jinými slovy, Erebos reaguje na to, co Nick říká a co dělá.


"Sarius, Ssssarius, Sa-ri-us," ozývá se šepotem ve věži. "Vítej, Sariusi." "Sarius? To je nuda! Nudní patroni umřou rychle. Věděls to, Sariusi?" (str. 37)


Sarius, jeho smyšlená postava temného elfa, ale v žebříčku všech hráčů Erebosu nestoupá nijak rychle. Erebos mu tedy nabídne výpomoc, za níž chce protislužbu. Nikoliv však ve virtuálním prostředí, ale ve skutečném světě. Opravdu by měl Nick/Sarius poslouchat hru a vykonávat její povely i mimo Erebos? Na druhou stranu, hra plni Nickova přání i mimo herní svět. Ale co se stane, když neuposlechne? S kým se poradit, když je striktně zakázáno o obsahu mluvit a hra se o sebemenším zaváhání beztak dozví? A kdo vymyslel Erebos a co vlastně HRA chce?


"Chybí šest lidí, pokud správně počítám. Nevíte proč? V ostatních třídách je také neobvykle vysoký počet nemocných, ale podle školního lékaře teď neřádí ani chřipka, ani žádná střevní viróza." (str. 139)

Když jsem psala o knize Jedenáct, jejím hlavním lákadlem byla provázanost, pověstná nit táhnoucí se celým příběhem. Tady není nit, nýbrž celé klubko, jádro, které přivádí všechny příběhy k sobě. Erebos totiž vyniká právě myšlenkou, že díky informačnímu šumu nikdo nic neví, všichni vykonávají nějaké úkoly, ale jejich následky si prakticky nemají šanci uvědomit. Autorka umě tyto situace popisuje. Spletitost, nevědomost a do jisté míry lhostejnost je cítit na každém kroku.

Kromě světa je ale skvěle popsána i samotná hra nabízející dosud netušené možnosti, v jejímž nitru čtenář stráví značnou část příběhu. Kdybych nevěděla, že je rodilé Rakušance 48 let, skoro bych si myslela, že o herním průmyslu i něco málo ví a nejednu hru sama hrála, což je pro podobnou tvorbu jediné plus. A kdo ví, třeba mám pravdu!

Pokud nad Erebosem váháte kvůli hernímu zasazení, rozhodně se není třeba ničeho bát – příběh je pochopitelný i pro naprostého herního laika, rozuzlení je překvapivé, ale přesto navýsost logické a předně je originální a skvělé, a proto si zaslouží vaší pozornost.

To je tak, když vás něco překvapí…


Moje hodnocení 5/5

2 komentáře: