...hourtohour.notetonote@gmail.com

13:33



Já, Simon
Becky Albertalli

S literaturou pro mladé alias young adult jakoby se roztrhl pytel. Nemáte ten pocit? A vybrat tu správnou knihu z této sekce, tu, kterou slupnete takzvaně na jeden zátah, tu, u které se budete bavit, není v dnešní době nic lehkého

Já, Simon spadá právě do tohoto knižního oddělení. A že je vám ten název povědomý? To by ani nebylo nic zvláštního. Simona napsala americká spisovatelka Becky Albertalli a už minulý rok ho vydalo nakladatelství YOLI. Nedávno světlo světa spatřil i film natočený na základě knižní předlohy. A o čem že Já, Simon je?

Jelikož se jedná o žánr young adult, nebude a není nic překvapivého, když se s obrácením první strany ocitneme na střední škole. A jak už samotný název knihy napovídá, hlavní hrdina - Simon - řeší téměř každodenní strasti i radosti, které právě takovéto období předkládá. Kamarády, rodinu, první lásky (které má už Simon za sebou), večírky plné známých i neznámých spolužáků, jeho život a také (hlavně a především) hledání sebe samotného. A Simon už sám sebe našel.  Ví, kdo je, a ví, že je gay. Není ale připravený poslat to dál do světa

Díky ich formě, kterou je kniha psaná, nebudete mít problém jak se začtením, tak ani se sžitím/porozuměním Simonova chování a jednání. Koneckonců jak už jsem řekla, v téhle knize je vypravěčem legendární Simon, a kdo jiný by vám měl svůj příběh vyprávět, než on sám? 

Simon mimo jiné okořenil své vyprávění dopisy, respektive e-maily, které si posílá s neznámým uživatelem podepisujícím se Blue. Člověkem, který je stejný jako on. A stejně jako Simon, tak i Blue se bojí vyhlásit své já do světa. 

Á propos - nemyslíš, že coming out by měli podstoupit všichni? Proč je za výchozí stav považovaná zrovna heterosexualita?  Ty rozpaky by si měl zažít každý a při té příležitosti se k něčemu oficiálně přihlásit, ať už k hetero-, homo-, bisexualitě nebo čemukoli jinému. (str. 140)

Jak jste mohli vydedukovat, důležitým stavebním "kamenem" v této knize je  LGBT tématika, která se, díky bohu, v posledních několika letech dostává mnohem více do popředí. Dle mého názoru to je strašně dobře. A právě mezi první průkopníky LGBT tématiky v young adult literatuře v Česku se řadí právě tento romantický a absolutně nádherný příběh Simona

Já, Simon je vskutku milé vyprávění, u kterého se budete se budete smát, a během kterého budete sdílet všechny trable i radosti společně se Simonem. A proč? No zkrátka a jednoduše protože takového kamaráda, jako je Simon, byste sami chtěli! A proč? No, to si budete muset sami zjistit! A možná si během čtení společně se  Simonem rozbalíte i pytlík Oreo sušenek! Lákavé, že?
                                                      
Já, Simon
Autor: Becky Albertalli
Překlad: Anna Vrbová
NakladatelstvíYoli
Rok vydání: 2018, originál: 2015
Počet stran: 296
                                                      

Máte jako já pro odeonky slabost?
 Mrkněte na Simona na stránkách Knižního Klubu,
tam si ho právě teď můžete pořídit se slevou!

A nezapomeňte také sledovat 

Knižní Klub na Facebooku

Mohlo by se vám líbit

2 komentářů

  1. Láká mě snad od té doby, co vyšel, ale ještě jsem se k němu nedostala. Nicméně super recenze! Třeba si ke mně někdy najde cestu, zvlášť po tvé recenzi :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Super recenze :) i mě kniha hodně láká a vlastně i film, na který jsem si ještě neudělala čas. Snad to ale brzo napravím. :)

    OdpovědětVymazat

Spolupracuji

Nejlepší knihy, žebříček knih ČBDB.cz

Flickr Images

Back to Top