Knihovnice v alternativních světech

13:50

Neviditelná knihovna

Autor: Genevieve Cogman
Originální název: The Invisible Library
Nakladatelství: Omega
Rok vydání: 2017; originál: 2015
Překlad: Kateřina Heřmanová

Počet stran: 288
Série: Neviditelná knihovna

„Grimmovi?
Pohádky, předpokládám.
 Irene poklepala prstem na okraj papíru. 
Ne moje oblast působnosti. Nejsem si jistá, proč mi - proč nám to bylo přiděleno. Pokud to není něco, v čem máš zkušenosti.“ 
(str. 24)

Pravděpodobně jste už tuto horkou novinku v podobě Neviditelné knihovny někde zaznamenali a dokonce už o ní něco málo z diskuzí a recenzí přečetli. Na začátek uvedu, že se jedná o první díl pentalogie a teď dovolte, abych i já svými dojmy z knihy něco málo přispěla!

Hlavní hrdinka této knihy je Irene, která je zasvěcenou Knihovnicí v Neviditelné knihovně a Irenin cíl je jediný. Plnit zadané úkoly, které dostává od starších a především vysloužilejších Knihovníků. Zadání jsou vždy jednoduchá - získávat další a další zajímavé, unikátní a důležité knihy do této zvláštní organizace. S každým úkolem je dotyčný vyslán do nějakého alternativního světa, ve kterém se kdesi nachází ono knižní dílo, které musí Knihovník najít tak, aby o něm vědělo co nejméně lidí, vzít ho a odnést do Neviditelné Knihovny, kde se bezpečně uchová.

Koneckonců, nebylo nic špatného na tom, že chtěla vědět, jak skončí nějaký příběh. Byla Knihovnice. Patřilo to k povolání. A nechtěla velká tajemství nekromancie nebo jakékoli jiné formy magie. Chtěla jen - vždy chtěla - dobrou knihu ke čtení. Nechat se honit pekelnými psy a vyhazovat věci do vzduchu byla poměrně nepodstatná část práce. Získat knihy, to bylo to, na čem jí skutečně záleželo. To bylo celým účelem knihovny: tedy aspoň jak ji to učili. (17)

Každý svět je originál a žádný není stejný. Někde existují jen lidmi ovládané mechanické přístroje, jinde zase existují magie, fae, vlkodlaci a upíři. A právě do takového světa je ve své nové misi Irene vyslána. Londýn, do kterého má namířeno, je zamořený velkým množstvím Chaosu a tím pádem je i velice nebezpečným. K ruce jí byl přidělen nováček /asistent jménem Kai, který se uchází o post Knihovníka a tento úkol má být pro něj jeho první misí.

Samozřejmě, že nic není tak jednoduché a ve chvíli, kdy Irene a Kai vstoupí do alternativního Londýna, zjistí, že kniha, po které jdou, byla ukradena, její majitel je mrtvý a o knihu stojí víc lidí, než jen oni dva a než by bylo zdrávo.




Neviditelná knihovnapodle své anotace zaujala a když jsem zjistila, že ji napsala britská autorka ani chvilku jsem nad přečtením neváhala. A to z prostého důvodu. Britské autory mám strašně ráda. Nevím, čím to je, ale ještě se mi snad nestalo, že bych od nějakého četla knihu, která by se mi nelíbila. A navíc, nebudeme si nic nalhávat, obálka knihy je naprosto dokonalá. Ta se vážně hodně povedla. 

A teď k samotnému ději a příběhu. Na rovinu řeknu, že jsem ze začátku měla problém ani ne tak se začíst, vlastně možná ano, začíst, ale ne v tom pravém slova smyslu. Když jsem četla, musela jsem knize věnovat plnou pozornost, což je jasné, bez toho by ani číst a vnímat obsah nešlo, ale u této knížky jsem to musela dělat dvojnásob. A také tím, že jsou v knize použita poměrně malá písmenka, člověku přijde, že čte opravdu pomalým tempem, i když to tak vůbec být nemusí.


Podle toho, co jste ty a Dominic říkali, je tenhle svět afektivní a na cestě k intuitivnímu, že? Takže podle teorie je pokřivován a pak by dosáhl stádia, kdy mají věci tendenci zapadat do vzorců vyprávění. Takže místo toho, aby převládl přirozený řád, začnou události přebírat ten druh tempa a logiky, co může člověk najít ve fikci nebo pohádkách. Což by mohlo být děsivý. Ale určitě musí být těžký to poznat, protože i ve světech založených na řádu se můžou fakta ukázat být podivnějšími než fikce... (48)

Ale abych Neviditelné knihovně nekřivdila. Svět, který autorka vymyslela, se mi hodně líbil. Nápad s myšlenkou Knihovny s velkým K a vymyšlený svět, tedy vlastně alternativní světy s jejich důležitými knihami a do nich zasazení vlkodlaci, upíři, draci fae a lidé, je naprosto dokonalý a zároveň napěchovaný vším možným (od magie až po technické vymoženosti). A jedna věc, co mě z obsahové stránky od Genevieve Cogman mrzí, je, že se více nevěnovala hlavním postavám a víc jejich vztahy nepropracovala nebo spíše neprohloubila, protože mi jak Irene, tak Kai, byli hodně sympatičtí a od začátku jsem jim fandila

Také se mi líbila myšlenka Jazyka jako nástroje, který mohli používat jen zasvěcení Knihovníci. Jazyk zde funguje jako zaklínadlo, které když řeknete, tak ho všichni uslyší, ale jen ti, kteří jsou zasvěcení, chápou pravou podstatu vyřčeného zaklínadla, věty či slova a díky tomu mohou dané věci ovládat a přikazovat jim.

Když vše shrnu a podtrhnu, Neviditelnou knihovnu si určitě přečtěte. Jen si na její čtení vyhraňte čas, abyste se samotnému čtení mohli plně věnovat a nic vás nevyrušovalo. Věřím, že ti, co mají rádi fantasy a ti, kteří si rádi přečtou detektivku, si přijdou na své.

Moje hodnocení 3,5/5

Za poskytnutí tohoto recenzního výtisku děkuji nakladatelství Omega. Více informací o knize se můžete dočíst zde a zakoupit ji můžete zde.

Mohlo by se vám líbit

22 komentářů

  1. I kdyz ma kniha krasnou obalku a zni dost zajimeve, zatim se na ni moc nechystam :-) Snad nekdy...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Uvidíš, třeba se k ní časem dostaneš (pročteš) :)

      Vymazat
  2. Výborná recenze :) Kniha mě hodně láká, už jenom kvůli tomu že je o knihovnících :) A ta obálka je také nádherná :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju za pochvalu! :) Třeba se k ní brzy dostaneš! :)

      Vymazat
  3. Pěkná recenze, avšak i když je obálka krásná stále mě nějak neláka obsah knížky ...
    Třeba jednou ... :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju :) Každý je na něco jiného, ale štěstí je, že máme z čeho vybírat. Kolikrát si říkám, že všechno, co si chci přečíst, nikdy přečíst nestihnu :)

      Vymazat
    2. A preju vsechno nejlepsi k svatku :) !

      Vymazat
    3. Díky, taky přeji vše nej! :)

      Vymazat
  4. Jo tak ja mam asi dva seznamy ktere chci precist ale vzdycky kdyz jdu do knihkupectvi nebo objednavam tak najednou jsou tam jine knizky nez na seznamech :D nechapu to ! :) jinak omlouvam se ze pisu bez hacek ksem ma telefonu :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To znám :) Mám to úplně stejně :D Vždy se objeví nějaké nové knihy, o kterých člověk nevěděl a bum, jsou na seznamu :D

      Vymazat
  5. O knihe som, ako aj v úvode píšeš, už počula aj som čítala recenziu a dokonca nad ňou uvažujem :D Takže si ďalší človek, ktorý ma na ňu nalákal a začína to byť vážne...uvažujem nad ňou čím ďalej tým viac :D
    Inak som na tvoj blog narazila len teraz a úplne si ma získal♥ Máš to tu nádherné! Všetko k sebe krásne ladí, články, recenzie...celkový vzhľad♥^.^♥ Dnes mám akési šťastie na objavovanie nových, šikovných a talentovaných blogerov a to myslím vážne, úprimne :D Som naozaj šťastná, že som k tebe zavítala a už teraz sa teším na nové články...maj sa krásne ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mockrát děkuju za pochvalu! Ohromně si ji vážím! Taková milá slova vždycky potěší! :)

      Vymazat
  6. Tohle je první recenze na tuhle knížku, kterou jsem četla, zatím jsem se jim vyhýbala, protože jsem si z nějakého důvodu vsugerovala, že to bude knížka typu 1000 a 1 noc :D po tvé recenzi o ní ale vážně uvažuju! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Aha :D tak 1000 a 1 noc by mě nenapadla :D. Když se ti knížka dostane do rukou, mrkni do ní a uvidíš, jak se ti bude líbit :)

      Vymazat
  7. Tuto knihu se chystám koupit, tak jsem zvědavá, jaká bude. :)

    OdpovědětVymazat
  8. Ahoj, moc pekna recenze, mam na seznamu ;) Chtel jsem se zeptat na knihu Stranky sveta, znas?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mockrát děkuju za pochvalu! :) Stránky světa znám. Dokonce je mám doma (a jejich obálka vypadá vážně skvěle), jen jsem je ještě nečetla, doufám, že to brzy napravím :)

      Vymazat
  9. Na Neviditelnou knihovnu mám zálusk od doby, co jsem jí poprvé viděla v edičáku a tvá recenze mě nalákala ještě víc. Snad se k ní brzy dostanu :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsem ráda, že jsem tě na ni nalákala, snad se ti bude líbit! Jsem zvědavá, co na ni sama řekneš! :)

      Vymazat

Spolupracuji

Nejlepší knihy, žebříček knih ČBDB.cz

Flickr Images

Back to Top